Cursus Kunstfeuilleton

Sedert 1986...

Kunstfeuilleton 2018

In de afgelopen jaren heb ik u door de kunst- en cultuurgeschiedenis geloodst aan de hand van een scala aan thema’s, zoals ik u in het vorige seizoen een overzicht van de Westerse cultuurgeschiedenis bood aan de hand van de ontwikkeling van de kostuumgeschiedenis.

Vorig seizoen hebben we heel wat kunst-verhalen off the record gezien en gehoord. Ik ben nog lang niet uit verteld en ik keer ook dit seizoen terug naar de kunstgeschiedenis met kunstverhalen in context: schilderkunst geplaatst in de context van het grote verhaal van onze kunst- en cultuurgeschiedenis.

De opzet van de cursus in het seizoen 2017 – 2018 is anders. Ik ga van start met kunstwerken uit onze eigen tijd en uit de 20e eeuw en daal zo steeds verder af in de (kunst)geschiedenis, dus: in omgekeerde chronologische volgorde. Onze eigentijdse kunst staat dichtbij ons en onze samenleving. Door te beginnen in onze eigen tijd en terug te gaan in de tijd ontdek je hoe kunst voortbouwt en speelt met eerdere ideeën en tradities. Inzicht in de samenleving en cultuur waarin kunstwerken werden gemaakt, is van belang om die kunst te begrijpen.

Het thema van dit nieuwe seizoen van Kunstfeuilleton is: Dit is Nederland

Ik hoop u (weer) te mogen begroeten in de Amyerhoof.


empty

DIT IS NEDERLAND / DIT ZIJN DE NEDERLANDEN

Het thematische gebied van de cursus is uitgebreid naar de Lage Landen, omdat het gebied dat thans België heet, aan het begin van onze kunstgechiedenis deel uit maakte van de Nederlanden bij de zee. Onze zoektocht naar de artistieke identiteit van de Nederlanders is dus net zo goed een speurtocht naar de artistieke identiteit van de bewoners van de ‘Lage Landen’ cq Nederlanden. We gaan na het oudste schilderij uit de cursus ‘Dit is Nederland’, vanzelfsprekend overschakelen naar onze gezamenlijke Nederlands-Belgische kunstgeschiedenis.

We gaan terug naar de kunstgeschiedenis met kunstverhalen in context: schilderkunst geplaatst in de context van het grote verhaal van onze kunst- en cultuurgeschiedenis. Inzicht in de samenleving en cultuur waarin kunstwerken werden gemaakt, is van belang om die kunst te begrijpen. Lees onderstaande cursusbeschrijving.


De vraag, wat heeft de Nederlandse identiteit bepaald, wordt nooit beantwoord met het noemen van onze beroemdste kunstwerken of kunstenaarsnamen! Integendeel, wij Nederlanders noemen dan de worsten van de HEMA, klompen, de strijd tegen het water, het koningshuis of zuurkool met vette jus!

Hoe anders is dat in Engeland, Italië of Spanje. Daar noemt men trots Anthony van Dyck, Michelangelo of Salvador Dali. En dat terwijl Rembrandt, Van Gogh, Vermeer en Mondriaan ‘all over the world’ zonder twijfel de beroemdste Nederlanders zijn.

In deze cursus wil ik op zoek gaan naar die Nederlandse identiteit in onze eigen kunstgeschiedenis, te weten in die tak van kunst waarin de Nederlanders bijzonder groot waren: schilderkunst. We gaan op zoek in de geschiedenis van onze schilderkunst om zelf te ontdekken hoe kunstenaars voortbouwen op het verleden of hoe kunst speelt met eerdere ideeën en tradities of: hoe onze artistieke identiteit wortelt in en groeide vanuit het verleden. Dat levert een spannende speurtocht op door onze kunstgeschiedenis.

Het is een mer-a-boire om de totale schilderkunstige geschiedenis van ons land in tien lessen op ons thema te onderzoeken. Ik heb een verantwoorde selectie gemaakt uit dat immense reservoir aan Nederlandse schilderijen van 1500 tot 2018.
De selectie van schilderijen is min of meer een afspiegeling van de canon van de Nederlandse en de Belgische schilderkunst. In mini essays per schilderij komen diverse aspecten aan bod van het kunstwerk en de kunstenaar..

Ik zal elke les weer besluiten met een bijzonder stuk muziek (met verhaal).

Interesse: Schrijf dan nu in!

Informatie Najaar 2018

  • Duur: 10 lessen van 1,5 uur
  • Data: 3, 10, 24 & 31 oktober 2018
    • 7, 14, 21 & 28 november 2018
    • 5 & 12 december 2018
  • Dag/Tijd: woensdag 10.00 - 11.45 uur (incl. koffiepauze)
  • Inschrijven: via het inschrijfformulier op de website
  • Cursusgeld: € 150,-
  • Bijzonderheden: Terugkerende cursus, met verschillende thema's. De cursus staat elke keer op zich zelf en vereist geen eerdere deelname aan de kunstfeuilleton cursus.
  • Lesmateriaal: Reader (€7,50)
  • Locatie: "Amyerhoof", Severenplein 27, Maastricht